Pedagogisch beleidsplan

In het pedagogisch beleidsplan hebben wij omschreven wat onze visie is op de ontwikkeling van kinderen en de rol die onze buitenschoolse opvang hierbij speelt. Het plan ligt ter inzage op ons vestiging. Hieronder een kleine samenvatting van onze uitgangspunten:
15 keuzes in handelen, middelen, procedures
of andere keuzes.
100 talen
Volgens de visie van Malaguzzi vinden (jonge) kinderen het lastig om zich
te uiten in gesproken taal, maar zij doen dit op vele andere manieren. Denk
hierbij aan lichaamstaal/schilderen/muziek/ beweging etc. Al deze manieren van
uitdrukking vormen samen 100 talen. Onze pedagogische medewerkers zijn er in
getraind om hierop in te spelen.
Open
deurenbeleid
Onze
BSO heeft een open deurenbeleid. Dit houdt in dat er stamgroepen zijn, dit is
de vaste groep voor de kinderen. Voorbeelden van de vaste activiteiten in de
stamgroep zijn bijvoorbeeld de dag beginnen en eindigen en de maaltijd
momenten. De kinderen mogen zelf de ruimtes kiezen waar zij activiteiten willen
uitvoeren. Kinderen willen van nature dingen ontdekken. Door het open
deurenbeleid worden zij hierin gestimuleerd.
Indeling
binnenruimtes
Wij
als BSO maken gebruik van verschillende ruimtes. Deze worden gedeeld met alle
groepen binnen de BSO (open deurenbeleid). De ruimtes hebben allen een eigen
functie. In overleg met de kinderen kunnen de ruimtes worden aangepast. In elke
ruimte is er minimaal één leidster aanwezig.
Documentatie
Leidsters
moeten naar kinderen kijken en luisteren om er achter te komen hoe deze zich
ontwikkelen, waar hun interesses liggen en waar ze behoefte aan hebben. Dit
gebeurt door middel van documentatie. Leidsters observeren de kinderen wanneer
deze bijvoorbeeld een creatieve activiteit aan het doen zijn en maken hierbij
een gedetailleerd verslag. Leidsters maken daarnaast veel foto's en filmpjes
van de kinderen wanneer deze aan het spelen zijn. Aan de hand van deze
documentatie houden leidsters elkaar en ouders op de hoogte van de ontwikkeling
van een kind. Ook kunnen leidsters, aan de hand van deze documentatie, zien wat
de kinderen interesseert en hoe zij hier op in kunnen spelen.
Samenwerking met ouders
Er is een maandelijkse bijeenkomst. Tijdens deze
bijeenkomst zullen leidsters en ouders, in kleine groepjes, aan de hand van de
documentatie bespreken wat er allemaal op de groep gebeurd. Op deze manier
worden ouders actief betrokken bij de gang van zaken op onze buitenschoolse
opvang. Ook op bestuurlijk niveau worden ouders betrokken. Er is een ouderraad.
Iedere ouder is vrij om hieraan deel te nemen. De ouderraad zal één keer per
maand bijeenkomen om te vergaderen. Hierbij komen verschillende onderwerpen aan
bod. Denk bijvoorbeeld aan klachten, ideeën en voorstellen. Aan de hand van
deze vergaderingen zal onze BSO van de ouderraad verschillende adviezen
krijgen. Deze adviezen worden serieus genomen en er zal actief naar een manier
gezocht worden om deze adviezen in de praktijk te brengen.
Natuur en
fysieke ruimtes
Op
de buitenplaats van onze BSO is een speelplein voor jong en oud. Deze bestaat
uit verschillende speeltoestellen denk aan schommels, klimrekken, een pingpong
tafel en twee goals. Verder onderhouden wij moestuintjes op dit plein. Het
plein is omringd met grote eikenbomen en bosjes. Deze omgeving kunnen wij
gebruiken voor verschillende activiteiten. Het is van belang dat er veel natuur
aanwezig is rondom onze BSO.
Dagindeling
De gemiddelde schooldag eindigt om 3 uur. De kinderen hebben
een kwartier de tijd om te verzamelen op de BSO.
15:15 tot 15:45 gaan de kinderen gezamenlijk eten en
drinken.
15:45 tot 16:45 mogen de kinderen buiten spelen.
16:45 tot 17:30 is het vrij spelen.
17:30 tot 18:30 vinden er activiteiten plaats in de desbetreffende ruimtes.
Kind-leidster
ratio
Om de veiligheid en kwaliteit te behouden werken wij met
vaste groepsleidsters binnen de groep. Het kind-leidster ratio is 1 op 10. Dit
houdt in dat er één pedagogisch werker op maximaal 10 kinderen mag staan.
Risico
inventarisatie
De Wet Kinderopvang schrijft voor dat elk kinderdagverblijf jaarlijks
een uitgebreide risico- inventarisatie uitvoert. Kinderen zijn
ontdekkingsreizigers, zij zijn nieuwsgierig, willen graag ontdekken en zoeken
risico's op. Een veilige omgeving is van belang. Als team houden wij jaarlijks
een inventarisatie. Tijdens deze inventarisatie wordt er onder andere besproken
welke risico's zich kunnen vormen binnen de BSO en welke maatregelen wij
hiervoor treffen.
Materialen en middelen
Bij onze BSO maken we vaak gebruik van
natuurlijke materialen en er is weinig kant-en-klaar speelgoed. Wij maken onder
andere gebruik van alledaagse materialen die kinderen ook thuis tegenkomen. Ook
maken wij gebruik van natuurlijke materialen, zoals touwtjes, hout, kastanjes,
kurken en keukengerei. Kinderen communiceren op vele manieren en worden
vrijgelaten om zich te uiten. Hierdoor is het gebruiken van kunst, architectuur
en kleuren van belang. We beschouwen deze materialen als 'open' materialen, dit
betekent dat deze materialen op verschillende manieren gebruikt kunnen worden.
Functiebeschrijving
pedagogisch medewerker
Binnen onze
BSO is een begeleider/ Pedagogisch medewerker een onderzoeker en observator.
Dit houdt in dat onze begeleiding continu toezicht houdt op de kinderen. Ook observeren
en documenteren zij de handelingen van het kind. De volwassenen zijn de tweede
pedagoog, ze staan niet boven het kind maar ernaast en achter. Kinderen zijn de
belangrijkste personage in hun eigen ontwikkeling, maar een volwassene heeft de
taak om mogelijkheden van hun competenties waar te maken. Dit kan je doen door
het stimuleren op de juiste momenten. De taak van een pedagogisch medewerker is
het volgen, luisteren, waarnemen en vastleggen. De minimale opleidingsniveau
van onze pedagogisch medewerker is het MBO 4- niveau. Tevens beschikken al onze
medewerkers over een VOG.
Veiligheidsprotocol
In onze BSO hebben wij een veiligheidsprotocol. Dit houdt in
dat er in elke ruimte een document ligt waarin alle veiligheidsprotocollen
staan beschreven, denk hierbij aan brandontruiming, alarmnummers, allergieën,
maatregelen en handelingen bij spoedgevallen etc. Al het personeel beschikt
over een EHBO diploma. Daarnaast zijn er ten alle tijden twee BHV'ers aanwezig.
Ons gebouw voldoet aan alle wettelijke veiligheidsvoorschriften.
Het belang van buiten zijn
In de dagelijkse vaste planning moeten de kinderen minimaal
1 uur buiten zijn. In geval van slecht weer (regen/sneeuw) is dit nog steeds
gewenst. Er zijn voldoende regenponcho's aanwezig voor de kinderen en
leidsters, dit zorgt ervoor dat de kinderen alsnog warm en droog blijven. In de
BSO is er standaard extra warme kleding aanwezig. Ook zorgen wij voor voldoende
handschoenen/mutsen zodat de kinderen met sneeuw buiten kunnen spelen.
In de zomer zorgen wij voor extra bescherming door de kinderen in te smeren met zonnebrand, ook zijn er genoeg schaduwplekken aanwezig.
Vier pedagogische basisdoelen
Er zijn vier pedagogische basisdoelen
1.
Het
bieden van gevoel van emotionele veiligheid.
Kinderen
moeten zich veilig voelen. Als een kind zich dit niet voelt is het niet in
staat om te leren of te spelen. Het gevoel van veiligheid wordt bij ons in de
buitenschoolse opvang bepaald door het contact met andere kinderen, de
groepsleiding en de ruimte en omgeving waar een kind zich bevindt.
2. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen
van persoonlijke competenties.
Het
kind moet zich kunnen ontwikkelen op sociaal, emotioneel, cognitief en
motorisch kunnen ontwikkelen. Dit doen wij op de buitenschoolse opvang door de
verschillende activiteiten die plaatsvinden en het contact wat er is tussen
kind en kind en tussen kind en leider.
3. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen
van de sociale competenties.
Kinderen
moeten goed kunnen communiceren, andere helpen, samenwerken en problemen
voorkomen en oplossen. Dit stimuleren we op onze buitenschoolse opvang door de
kinderen veel vrij te laten in wat ze doen. Kinderen verzinnen zelf hoe of wat
ze gaan doen en de leiders helpen alleen wanneer dit echt nodig is.
4. Kinderen gelegenheid bieden om zich
normen en waarden, de cultuur van een samenleving eigen te maken.
In dit
basisdoel wordt bedoelt dat je kinderen laat kennismaken met grenzen, normen en
waarden maar ook met omgangsvormen. Dit doen wij op onze buitenschoolse opvang
door het kind zelf te laten ontdekken waar iemand zijn grens zit en op welke
manier hij het best met andere kinderen kan omgaan.
Bevorderen zelfstandigheid
Volgens de visie van Malaguzzi is het belangrijk om
kinderen zelf te laten ontdekken. Onze medewerkers laten de kinderen het zoveel mogelijk zelf oplossen.
Bij ons op de buitenschoolse opvang laten we de kinderen daarom ook volledig
vrij om zelf te kiezen wat en hoe ze iets gaan doen. Hierdoor stimuleren wij de
zelfstandigheid van het kind.