Pedagogisch beleidsplan

In het pedagogisch beleidsplan hebben wij omschreven wat onze visie is op de ontwikkeling van kinderen en de rol die onze buitenschoolse opvang hierbij speelt. Het plan ligt ter inzage op ons vestiging. Hieronder een kleine samenvatting van onze uitgangspunten:

15 keuzes in handelen, middelen, procedures of andere keuzes.
100 talen
Volgens de visie van Malaguzzi vinden (jonge) kinderen het lastig om zich te uiten in gesproken taal, maar zij doen dit op vele andere manieren. Denk hierbij aan lichaamstaal/schilderen/muziek/ beweging etc. Al deze manieren van uitdrukking vormen samen 100 talen. Onze pedagogische medewerkers zijn er in getraind om hierop in te spelen.

Open deurenbeleid
Onze BSO heeft een open deurenbeleid. Dit houdt in dat er stamgroepen zijn, dit is de vaste groep voor de kinderen. Voorbeelden van de vaste activiteiten in de stamgroep zijn bijvoorbeeld de dag beginnen en eindigen en de maaltijd momenten. De kinderen mogen zelf de ruimtes kiezen waar zij activiteiten willen uitvoeren. Kinderen willen van nature dingen ontdekken. Door het open deurenbeleid worden zij hierin gestimuleerd.

Indeling binnenruimtes
Wij als BSO maken gebruik van verschillende ruimtes. Deze worden gedeeld met alle groepen binnen de BSO (open deurenbeleid). De ruimtes hebben allen een eigen functie. In overleg met de kinderen kunnen de ruimtes worden aangepast. In elke ruimte is er minimaal één leidster aanwezig.

Documentatie
Leidsters moeten naar kinderen kijken en luisteren om er achter te komen hoe deze zich ontwikkelen, waar hun interesses liggen en waar ze behoefte aan hebben. Dit gebeurt door middel van documentatie. Leidsters observeren de kinderen wanneer deze bijvoorbeeld een creatieve activiteit aan het doen zijn en maken hierbij een gedetailleerd verslag. Leidsters maken daarnaast veel foto's en filmpjes van de kinderen wanneer deze aan het spelen zijn. Aan de hand van deze documentatie houden leidsters elkaar en ouders op de hoogte van de ontwikkeling van een kind. Ook kunnen leidsters, aan de hand van deze documentatie, zien wat de kinderen interesseert en hoe zij hier op in kunnen spelen.

Samenwerking met ouders
Er is een maandelijkse bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst zullen leidsters en ouders, in kleine groepjes, aan de hand van de documentatie bespreken wat er allemaal op de groep gebeurd. Op deze manier worden ouders actief betrokken bij de gang van zaken op onze buitenschoolse opvang. Ook op bestuurlijk niveau worden ouders betrokken. Er is een ouderraad. Iedere ouder is vrij om hieraan deel te nemen. De ouderraad zal één keer per maand bijeenkomen om te vergaderen. Hierbij komen verschillende onderwerpen aan bod. Denk bijvoorbeeld aan klachten, ideeën en voorstellen. Aan de hand van deze vergaderingen zal onze BSO van de ouderraad verschillende adviezen krijgen. Deze adviezen worden serieus genomen en er zal actief naar een manier gezocht worden om deze adviezen in de praktijk te brengen.

Natuur en fysieke ruimtes
Op de buitenplaats van onze BSO is een speelplein voor jong en oud. Deze bestaat uit verschillende speeltoestellen denk aan schommels, klimrekken, een pingpong tafel en twee goals. Verder onderhouden wij moestuintjes op dit plein. Het plein is omringd met grote eikenbomen en bosjes. Deze omgeving kunnen wij gebruiken voor verschillende activiteiten. Het is van belang dat er veel natuur aanwezig is rondom onze BSO.

Dagindeling
De gemiddelde schooldag eindigt om 3 uur. De kinderen hebben een kwartier de tijd om te verzamelen op de BSO.
15:15 tot 15:45 gaan de kinderen gezamenlijk eten en drinken.
15:45 tot 16:45 mogen de kinderen buiten spelen.
16:45 tot 17:30 is het vrij spelen.
17:30 tot 18:30 vinden er activiteiten plaats in de desbetreffende ruimtes.

Kind-leidster ratio
Om de veiligheid en kwaliteit te behouden werken wij met vaste groepsleidsters binnen de groep. Het kind-leidster ratio is 1 op 10. Dit houdt in dat er één pedagogisch werker op maximaal 10 kinderen mag staan.

Risico inventarisatie
De Wet Kinderopvang schrijft voor dat elk kinderdagverblijf jaarlijks een uitgebreide risico- inventarisatie uitvoert. Kinderen zijn ontdekkingsreizigers, zij zijn nieuwsgierig, willen graag ontdekken en zoeken risico's op. Een veilige omgeving is van belang. Als team houden wij jaarlijks een inventarisatie. Tijdens deze inventarisatie wordt er onder andere besproken welke risico's zich kunnen vormen binnen de BSO en welke maatregelen wij hiervoor treffen.

Materialen en middelen
Bij onze BSO maken we vaak gebruik van natuurlijke materialen en er is weinig kant-en-klaar speelgoed. Wij maken onder andere gebruik van alledaagse materialen die kinderen ook thuis tegenkomen. Ook maken wij gebruik van natuurlijke materialen, zoals touwtjes, hout, kastanjes, kurken en keukengerei. Kinderen communiceren op vele manieren en worden vrijgelaten om zich te uiten. Hierdoor is het gebruiken van kunst, architectuur en kleuren van belang. We beschouwen deze materialen als 'open' materialen, dit betekent dat deze materialen op verschillende manieren gebruikt kunnen worden.

Functiebeschrijving pedagogisch medewerker
Binnen onze BSO is een begeleider/ Pedagogisch medewerker een onderzoeker en observator. Dit houdt in dat onze begeleiding continu toezicht houdt op de kinderen. Ook observeren en documenteren zij de handelingen van het kind. De volwassenen zijn de tweede pedagoog, ze staan niet boven het kind maar ernaast en achter. Kinderen zijn de belangrijkste personage in hun eigen ontwikkeling, maar een volwassene heeft de taak om mogelijkheden van hun competenties waar te maken. Dit kan je doen door het stimuleren op de juiste momenten. De taak van een pedagogisch medewerker is het volgen, luisteren, waarnemen en vastleggen. De minimale opleidingsniveau van onze pedagogisch medewerker is het MBO 4- niveau. Tevens beschikken al onze medewerkers over een VOG.

Veiligheidsprotocol
In onze BSO hebben wij een veiligheidsprotocol. Dit houdt in dat er in elke ruimte een document ligt waarin alle veiligheidsprotocollen staan beschreven, denk hierbij aan brandontruiming, alarmnummers, allergieën, maatregelen en handelingen bij spoedgevallen etc. Al het personeel beschikt over een EHBO diploma. Daarnaast zijn er ten alle tijden twee BHV'ers aanwezig. Ons gebouw voldoet aan alle wettelijke veiligheidsvoorschriften.


Het belang van buiten zijn
In de dagelijkse vaste planning moeten de kinderen minimaal 1 uur buiten zijn. In geval van slecht weer (regen/sneeuw) is dit nog steeds gewenst. Er zijn voldoende regenponcho's aanwezig voor de kinderen en leidsters, dit zorgt ervoor dat de kinderen alsnog warm en droog blijven. In de BSO is er standaard extra warme kleding aanwezig. Ook zorgen wij voor voldoende handschoenen/mutsen zodat de kinderen met sneeuw buiten kunnen spelen.

In de zomer zorgen wij voor extra bescherming door de kinderen in te smeren met zonnebrand, ook zijn er genoeg schaduwplekken aanwezig.

Vier pedagogische basisdoelen
Er zijn vier pedagogische basisdoelen

1. Het bieden van gevoel van emotionele veiligheid.
Kinderen moeten zich veilig voelen. Als een kind zich dit niet voelt is het niet in staat om te leren of te spelen. Het gevoel van veiligheid wordt bij ons in de buitenschoolse opvang bepaald door het contact met andere kinderen, de groepsleiding en de ruimte en omgeving waar een kind zich bevindt.

2. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties.
Het kind moet zich kunnen ontwikkelen op sociaal, emotioneel, cognitief en motorisch kunnen ontwikkelen. Dit doen wij op de buitenschoolse opvang door de verschillende activiteiten die plaatsvinden en het contact wat er is tussen kind en kind en tussen kind en leider.

3. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van de sociale competenties.
Kinderen moeten goed kunnen communiceren, andere helpen, samenwerken en problemen voorkomen en oplossen. Dit stimuleren we op onze buitenschoolse opvang door de kinderen veel vrij te laten in wat ze doen. Kinderen verzinnen zelf hoe of wat ze gaan doen en de leiders helpen alleen wanneer dit echt nodig is.

4. Kinderen gelegenheid bieden om zich normen en waarden, de cultuur van een samenleving eigen te maken.
In dit basisdoel wordt bedoelt dat je kinderen laat kennismaken met grenzen, normen en waarden maar ook met omgangsvormen. Dit doen wij op onze buitenschoolse opvang door het kind zelf te laten ontdekken waar iemand zijn grens zit en op welke manier hij het best met andere kinderen kan omgaan.

Bevorderen zelfstandigheid
Volgens de visie van Malaguzzi is het belangrijk om kinderen zelf te laten ontdekken. Onze medewerkers laten de kinderen het zoveel mogelijk zelf oplossen. Bij ons op de buitenschoolse opvang laten we de kinderen daarom ook volledig vrij om zelf te kiezen wat en hoe ze iets gaan doen. Hierdoor stimuleren wij de zelfstandigheid van het kind.


©2017 BSO de kleine walvis, alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin